Een hoogsensitief kindHoe herken je een hoogsensitief kind?Er zijn veel verschillende soorten mensen, dus ook veel verschillende soorten hooggevoelige kinderen. Ze hebben niet allemaal dezelfde eigenschappen. Het is net alsof mijn kind zes schotelantennes op zijn hoofd heeft. Dit is een veelgehoorde uitspraak van ouders over hun hooggevoelige kind. Allerlei informatie wordt opgepikt. Het is een prachtige gave, maar als er allemaal informatie wordt opgepikt die niet bestemd is voor het kind of die het kind van streek maken, bewust of onbewust, dan wordt het een belasting. Er is dan geen verschil meer tussen de buitenwereld en de binnenwereld van het kind. Het gevolg hiervan is een onrustig, overprikkeld kind. Buiten dat het belangrijk is dat het kind leert omgaan met zijn/haar hooggevoeligheid, is het belangrijk dat de ouders leren omgaan met een hooggevoelig kind. Hieronder staan een paar eigenschappen beschreven. Herken je in meerdere eigenschappen je kind dan zou het mogelijk zijn dat je kind hoogsensitief is.
Extra eigenschappen. Dit geldt niet voor alle hsp kinderen!
Werkwijze We beginnen met een kennismakingsgesprek met het kind en de ouders. Daarin vertel ik wat het kind en de ouders precies kunnen verwachten. Besluit je/jullie om te gaan beginnen dan volgt er een intakegesprek. Houd er rekening mee dat een traject minimaal 8 sessies omvat. Het exacte aantal sessies dat we nodig hebben hangt af van de mate waarin je kind of een van de ouders blokkades in zichzelf tegenkomt die het proces kunnen vertragen. Daar moeten we dan eerst aan werken om weer verder te kunnen met het traject. Om de blokkades te kunnen opheffen werken we o.a. met coachingsgesprekken, Aura Soma, familieopstellingen, onze speciaal getrainde hond (Australian Shepherd) Bandhu, geleide meditaties, dolfijnenremedies of aromatherapie. De meeste gevallen vinden de sessies plaats zonder de ouders, een aantal vindt plaats met de ouders en het kind en soms alleen met de ouders. (Op verzoek van het kind kunnen de ouders natuurlijk aanwezig zijn).
| |
|